Felhasználónév: Jelszó:
SPORTJÁTÉKOK TANÍTÁSA JÁTÉKOKON KERESZTÜL
Az 1980-as években a Loughborough egyetemen Rod Thorpe és munkatársai új módszert fejlesztettek ki a sportjátékok iskolai oktatására- erről ír Balogh Judit
SPORTJÁTÉKOK TANÍTÁSA JÁTÉKOKON KERESZTÜL

Szerző: Balogh Judit
Az 1980-as években a Loughborough egyetemen Rod Thorpe és munkatársai új módszert fejlesztettek ki a sportjátékok iskolai oktatására (Teaching Games for Understanding – TGfU). A módszer lényege, hogy az oktatásban a hangsúly a játék logikájának megértésére helyeződik, vagyis a szabályok adta taktika a technikai kivitelezés elé helyeződik. Elméletük szerint fontosabb tehát a döntéshozás, mely nem függ a technikai végrehajtástól. A MIÉRT a HOGYAN elé kerül, az elmélet szerint a gyerekek eredményesebben tanulnak, ha megértik, hogy mit kell csinálniuk, mielőtt tisztában lennének azzal, hogyan is kell azt kivitelezni. Emellett a játékok jó szórakozást, örömteli tevékenységet jelentenek és ez tulajdonképpen minden korosztályra érvényes kezdőktől a felnőttekig. A módszer alapján a gyerekek módosított szabályokkal, leegyszerűsített játékokat játszanak, melyek megfelelnek fizikai és mentális fejlettségüknek, így fokozatosan sajátítják el a játék lényegét. A játékok egyszerűsített változatban kerülnek bevezetésre, pl. kisebb területen, kisebb létszámmal, kevés, képességekhez és tudásszinthez igazított szabállyal, kisebb, könnyebb eszközökkel, stb. A sportág bizonyos elemeit kiemelő szabályokkal részletekben tanulják a játékot, pl. passzolós vagy labdavezetéses játék rádobás nélkül.  A döntések megengedésével értelmet nyer a játék, a technikai elemek kontextus nélküli ismétlése helyett megtanulják lehetőségeiket kihasználni. A teljesítmény így nem technikafüggő, hanem a helyzetfelismerésen és a célszerű cselekvésen alapul. A játék szabályait a játékot valamilyen formában játszva sajátítják el a gyerekek, a taktikai alapokat is  irányított felfedezés útján tanulják meg. A technika oktatása a játékhelyzetek kívánalmainak megfelelően történik, fő célja a problémamegoldás. Így a gyerekek pontosan tudják, hogy a technika milyen célt szolgál, megértik, miért van szükség a különböző elemek megtanulására és gyakorlására, hogyan tudnak a tudás birtokában jobban teljesíteni. A módszer fontos eleme, hogy már a kezdetektől gondolkodásra és önállósága nevel, nagymértékben segítve a játékintelligencia kifejlődését. A módszer fontos elemét alkotják a kérdések. Az edző / tanár kérdésekkel segíti a tanulást, rávezeti a gyerekeket, hogyan tudnak eredményesebben játszani. A hagyományos oktatásban a technikai elemek megtanítása és tökéletesítése éveken át a legfontosabb feladat, a taktikai elemek csak bizonyos technikai szint elérése után kerülnek a tananyagba. Ezzel szemben a TGfU-ban maga a „játék” a fontos, nem a gyerekek technikai tudása. A megfigyelések szerint a technikai elemek taktikai keretek nélküli tanítása nem vezet a technikai elem versenyhelyzetben történő alkalmazásához és nem segít a játék logikájának megértésében sem. Emellett olyan automatizált cselekvésekhez vezet, melyek következtében különböző helyzetekben ugyanazt a megoldást alkalmazzák akkor is, ha az a játékhelyzetnek nem megfelelő.
A „játékérzék” módszere
A TGfU módszerét alapul véve a 90-es és a 2000-es években több elképzelés is napvilágot látott. Ezek közül a „Játékérzék” (Game Sense) elmélete kifejezetten sportkörnyezetben folyó oktatásra koncentrál, fő célja a gondolkodó játékosok nevelése, a játékintelligencia fejlesztése.  Míg a hagyományos, a technikát és a taktikát egymástól izoláltan oktató módszer feltételezi, hogy egyetlen helyes technikai végrehajtás létezik, azt látjuk, hogy a profi sportolók gyakran alkalmaznak ettől a technikától eltérő mozgásokat, mozdulatokat. Emellett a kezdeti tanulásban a taktika és a problémamegoldás nem játszik központi szerepet, mivel a technikai képzés a játéktól elkülönítve zajlik. Az edzés a technikai elemek korrekciója köré épül, ami a mozgás örömét nagymértékben csökkenti.   A „Játékérzék” ezzel szemben a résztvevőket olyan helyzetek elé állítja, ahol a döntéshozás és a problémamegoldás elengedhetetlenül fontos a teljesítményhez. Az edző kérdésekkel ösztönzi a gondolkodást, a játékot időnként megállítja, hogy a gyerekek átgondolhassák tevékenységüket, ezáltal javíthassanak játékukon.  A gyors döntéshozás és a helyzetek megoldása (ami többféleképpen történhet) nem feltétlenül igényel pontos technikai kivitelezést, mérkőzéshelyzetben a döntés maga ugyanolyan fontos, mint a mozgás kivitelezése, mindkettő elengedhetetlen a kimenetel szempontjából. Az edző feladata ebben a modellben az, hogy olyan feladatokat adjon, melyek segítenek a játékosoknak felfedezni a játék elveit és logikáját, és ezeket a saját tapasztalatokat más, hasonló játékhelyzetekben is alkalmazni tudják. Az edző a játékosokat úgy segíti a felfedezésben, hogy a problémás helyzeteket mesterségesen előállítja, a megoldások megadása helyett pedig kérdésekkel irányítja a tanítványok gondolkodását. A kérdések az idő, a tér és a kockázat felmérésére irányulnak, a döntéseket ezek figyelembevételével kell meghozni. Ha a játékosok döntései már megfelelőek, akkor kerül sor a technika gyakorlására, finomítására.
A tanulás tehát a következőképpen zajlik:
játék módosított szabályokkal → megbeszélés (közös gondolkodás) → megoldások megtalálása → taktika kidolgozása → játék → megfigyelés, visszajelzés, finomítás, céltechnika gyakorlása

Egy spanyol kutatás összehasonlította a hagyományos és a játékközpontú oktatás eredményességét a labdakezelés, a döntéshozás és a mérkőzésteljesítmény tekintetében. A mérkőzéseken a dobást, a labdavezetést és a passzolást vizsgálták. A felmérést 8-11 éves gyerekek körében végezték, akik már egy éve kosárlabdáztak. A játékközpontú oktatásban részt vevő csoport 3 hónap után minden vizsgált mutatóban jobb teljesítményt ért el a hagyományos oktatásban részesülő csoportnál, vagyis kevesebb hibával dolgozott. Emellett szembetűnő volt az is, hogy a játékközpontú oktatásban résztvevő gyerekek mennyivel jobban élvezték az edzéseket.
Kijelenthető tehát, hogy a játékok nem időrabló tevékenységek a kosárlabda oktatásában, hanem a tanítás legfontosabb eszközei. A tudatosan tervezett, meghatározott céllal játszott különféle játékok hatékonyan segítik az önállóságot és kreatív, az edzőtől nem függő, gondolkodni képes játékosokat nevelnek. 

Egy játék példaként:
Sarokfoglaló
A játékosokat két csapatra osztjuk. A pályán kijelölünk egy téglalap vagy négyzet alakú területet, pl. a félpálya négy sarkát. A csapatok feladata, hogy a négy sarok valamelyikébe eljuttassák a labdát és azt a sarokra tegyék. Ha valamelyik csapat „találatot” ér el, a másik csapat jön abból a sarokból, ahol a találat történt és értelemszerűen a maradék három sarkot használhatja. 
A játék a játékosok képességei szerint változtatható, változtathatjuk a játéktér méretét, labdák, a leütések és a kötelező átadások számát és fajtáját, játszhatjuk a játékot akár kosárra is (ha a teremben több palánk van).
Kezdőknek a játék megtanítja, hogy a labdát labdavezetéssel vagy passzal lehet továbbítani, a megállás, elindulás, sarkazás megválasztását, a célszerű irányba történő labdás vagy labda nélküli mozgásokat, a helyezkedést, az összjátékot.
Idősebbeknél a védők „olvasása”, a figyelem megosztása, az elszakadás, az irány- és ritmusváltások alkalmazása, a spacing és a védekezés további cél lehet.


Felhasznált irodalom:
Conte, L.; Moreno-Murcia, J. A.; Pérez, G. e Iglesias, D. (2013): Comparación metodología tradicional y comprensiva en la práctica del baloncesto / Comparison of traditional and understanding methodology in the practice of basketball. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte vol. 13 (51) pp. 507-523. http://cdeporte.rediris.es/revista/revista51/artensenanza392.htm
Hopper, T. & Kruisselbrink, D. (2001): Teaching Games for Understanding:  What does it look like and how does it influence student skill acquisition and game performance? Journal of Teaching Physical Education.12, 2-29. http://web.uvic.ca/~thopper/articles/JTPE/TGFU.htm
Hopper, T.: Teaching games centred games using progressive principles of play. http://web.uvic.ca/~thopper/articles/Cahperd/principle.htm
http://tgfuinfo.weebly.com/
http://www.ausport.gov.au/sportscoachmag/coaching_processes/teaching_games_for_understanding




Korábbi cikkek
2017. Nov. 04 04:24

2017. Oct. 30 22:45
Edzõk, testnevelõk, szülõk figyelmébe

2017. Sep. 23 01:52
Edzõ továbbképzõ konferencia a Magyar Sport Házában

2017. Sep. 16 01:59
Innováció a kosárlabda felkészülésben

2017. Aug. 29 03:47
A Kaszások Kosárlabda Akadémia szervezésében

2017. Aug. 09 23:49
Meghívó az augusztus 12-ei elõadásra

2017. Jul. 21 00:22

2017. Jul. 19 22:27

2017. Jul. 12 02:41
Székesfehérvár és Nyíregyháza a két júliusi helyszín

2017. Jul. 11 15:17
Az idõpontok: július 18. és 27.

2017. Jun. 21 09:04
Az MKOSZ edzõközpont nyári beosztása

2017. Jun. 21 00:52
A képzés idõpontja: 2017 június 30-jülius 1.

2017. Jun. 20 01:34
Edzõtovábbképzés neves szakemberekkel június 24-25-én

2017. Jun. 15 01:46
Helyszínváltozás a pécsi továbbképzõ programjában

2017. May. 27 01:52
A Budapesti Kosárlabda Szövetség által szervezett akkreditált MKOSZ edzõ-továbbképzõ programja

2017. Feb. 06 23:23
Szeptembertõl 25 sportágban indít edzõképzést a TE

2017. Feb. 24 15:23
Edzõ-továbbképzõ program az MKOSZ támogatásával

2016. Sep. 23 02:51
Minden, mit az edzésmódszerekrõl tudni érdemes

2016. Aug. 11 10:58
A nõi és férfi felnõtt csapatoknál dolgozó edzõk részére

2016. Aug. 06 10:08

2016. Jul. 13 05:38
Az idõpont 2016. július 22-23.

2016. Jun. 23 04:29
Júnuis 30. - Július 1.

2016. Jun. 21 21:19
2016. július 3-án Székesfehérvár várja az edzõket

2016. Jun. 18 02:59
A képzés idõpontja 2016. július 16-17.

2016. Jun. 01 01:32
Basketball Clinic Belgrade 2016

2016. Jun. 01 01:32
Basketball Clinic Belgrade 2016

2016. May. 30 23:47
A teljes program ismertetõje

2016. May. 16 00:17
A képzés részletes programja

2016. Feb. 11 22:14
A részvételért 1 kreditpont jár

2016. Feb. 08 15:05
2016. május 13-15

2016. Jan. 06 20:41
International Coach Clinic, May 13-15 2016

2016. Jan. 05 11:58
Csapatvédekezésrõl néhány fontos tényezõ és miért is jó, ha van egy csapatnak a repertoárjában egy eltérõ védekezése.

2016. Jan. 04 23:26
Kedves Kollégák! Az alábbiakban megadunk néhány témát, melyeket fordításra ajánlunk. A következõkben csak a téma címét és bevezetését mutatjuk be, melyre e-mailben várjuk az edzõk jelentkezését. A jelentkezés sorrendjében küldjük el a teljes anyagot, melyet két héten belül várunk vissza a publikációs feltételeknek megfelelõen.

2016. Jan. 04 23:19
A szakmai cikk írása sokat elárul arról, hogy milyen felkészültek vagyunk az edzõi munkánk során. Szembesít bennünket hiányosságainkkal és megmutatja, hogyan érdemes gondolkodnunk a játékról. Javaslunk néhány témát, mellyel a kollégák saját filozófiájuknak megfelelõen árulhatnak el érdekességeket napi munkájukról. A szakcikk írásához is segítséget nyújtunk az alaábbiakban.

2015. Dec. 08 11:43
A magyar sportkultúra eszmerendszerének nyomában címmel rendeznek konferenciát

2015. Oct. 04 00:14
DÖNTÉS és ELEMZÉS technikák felhasználása a sportági hatékonység érdekében

2015. Sep. 01 16:23
A részvételért 2 kreditpont jár

2015. Sep. 01 00:46
2015. szeptember 17., Magyar Sport Háza – a részvétel regisztrációhoz kötött és 1 kreditpontot ér

2015. Aug. 11 13:39
Edzõtovábbképzõ a Kaszások szervezésében

2015. Aug. 27 14:14
Az MKOSZ akkreditált továbbképzõje a Zsíros Tibor Kosárlabda Akadémia szervezésében

2015. Aug. 03 15:04
Két nap alatt összesen 3 kreditpont gyûjthetõ

2015. Aug. 05 14:02
Megvan a részletes program

2015. Jul. 27 00:45
Szabó Zoltán Beszterce KK Salgótarján

2015. Jul. 24 10:31
Szolnok, 2015.08.01-02

2015. Jul. 20 14:31
A Budapesti Sportszövetségek Uniója ismét képzést indít

2015. Jul. 08 15:57
International Basketball Coaches Clinic 2015 , August 14 - 16, Kaunas, Lithuania

2015. Jul. 08 14:56
Idõpont: 2015. július 18-19

2015. Jul. 01 16:29
Jelentkezési határidõ: 2015. november 30

2015. Jul. 01 00:12
International Basketball Coaches Clinic, Koper

2015. Jul. 10 14:50
Idõpont: 2015. augusztus 14-15

2015. Jun. 16 13:46
Budapest 2015.06.27-28.

2015. Jun. 05 11:34
Június 9-én folytatódik a Találkozás edzõlegendákkal-sorozat

2015. Jun. 02 11:21
Június 12-14.

2015. Jun. 02 00:40
A Gyõri Kosárlabda Club szervezésében – 1 kreditpont jár a részvételért

2015. May. 26 10:28
Hat helyszínen lesznek MKOSZ által akkreditált edzõtovábbképzõk

2015. May. 20 16:16
Belgrád, június 27-28

2015. Apr. 29 14:20
A MET és a MOB szervezésében, május 7-én

2015. Apr. 29 14:12
A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött

2015. Apr. 08 16:40
Szakmai konferenciát rendez a heti 5 testnevelés óra bevezetésének hatásairól

2015. Mar. 25 16:41
A Magyar Edzõk Társasága konferenciára invitálja a szakembereket

2015. Mar. 20 22:45
Az �budai Kasz�sok Kos�rlabda Akad�mia UP edz�ket keres

2015. Mar. 16 11:58
1 kreditpont jár a részvételért

2015. Mar. 10 12:05
A Magyar Edzõk Társaságának felhívására április 18-ig lehet benyújtani a pályázatot

2015. Mar. 09 14:17
Rekordszámú jelentkezõ közül kellett választani

2015. Mar. 02 13:17
Nyílt szakmai értekezlet

2015. Feb. 18 10:32
A 4 elõadáson való részvételért 1 kreditpont jár

2015. Feb. 17 14:37
Összesen 3 kreditpont szerezhetõ

2015. Feb. 16 03:06
U16 szakmai értekezlet

2015. Feb. 10 16:42
A torna idõpontja: 2015. május 1-3

2015. Feb. 03 20:15
Jelentkezési határidõ: 2015. február 15

2015. Feb. 01 11:56
A TF Felnõttképzési Csoport Sportági szakedzõ (a sportág megjelölésével) felsõfokú szakirányú továbbképzési szakot indít 2015. márciusában. Jelentkezési határidõ: 2015. február 15.

2015. Jan. 14 11:39
17th International Tournament Easter at EuroCamp 2015

2015. Jan. 15 14:18
FIBA Europe Coaching Certificate programot hirdet az MKOSZ

2015. Jan. 07 12:52
3rd EASTER CUP KLATOVY, Csehország

2014. Dec. 15 16:36
A lelkes szakemberek az év végén is találhatnak idõt, hogy saját gondolataikat szakmai cikk formájában közöljék. Ehhez nyújtunk újabb segítséget

2014. Dec. 10 12:56
Versenykiírás és program (MKOSZ edzõtovábbképzõvel)

2014. Nov. 13 09:15
‘Doppingellenes tevékenység és szabályozás változásai 2015-ben’ – 2 napos szakmai konferencia

2014. Nov. 13 00:56
Elkezdõdött a hazai kosárlabdázásban tevékenykedõ edzõk publikációinak feltöltése a coaching oldalra

2014. Nov. 13 00:50
A csapatjátékok esetében a tanulmányok fõként a következõ aspektusokra koncentrálnak: antropometrikus tényezõk, fiziológiai képességek, motorikus kontroll és biomechanika, észlelési és látási készség, taktikai intelligencia

2014. Nov. 13 00:37
Giannis Sfairopoulos szerint: A gyõztes mentalitás fontossága napjainkban sokkal fontosabb, mint a korábbi években, mivel a csapatokon nagyon komoly eredménykényszer van már a szezon elején is.

2014. Nov. 13 00:37
Giannis Sfairopoulos szerint: A gyõztes mentalitás fontossága napjainkban sokkal fontosabb, mint a korábbi években, mivel a csapatokon nagyon komoly eredménykényszer van már a szezon elején is.

2014. Nov. 13 00:30
A mai kosárlabdázásban nagy szerepe van a kreativitásnak és ezt fejleszteni kell a játékosokban

2014. Nov. 13 00:24
"...mi is az a helyes dobótechnika?..."

2014. Nov. 13 00:19
A labdavezetés a labdával való elõrehaladás szabályokban meghatározott egyetlen lehetõsége a mérkõzés során, így ennek minél magasabb szintû megtanítása minden utánpótlás edzõ egyik legfontosabb feladata.

2014. Nov. 10 19:22
EGY NAP AZ UTÁNPÓTLÁSÉRT KONFERENCIA A FIATALOK SPORTJÁRÓL

2014. Oct. 30 09:22

2014. Oct. 21 10:36
…AHHOZ, HOGY TESTNEVELÕ TANÁR LEGYÉL!

2014. Oct. 21 10:27

2014. Oct. 16 00:10
2014. december 26-29.

2014. Oct. 16 00:03
A Héraklész programban dolgozó és Gerevich Aladár ösztöndíjban részesülõ szakemberek számára a részvétel kötelezõ

2014. Sep. 25 23:55
Isztambul, 2015. október 4-5

2014. Sep. 23 12:18
Edzõi engedélyek ellenõrzése

2014. Sep. 18 11:48
Magyar edzõközpontokban is sikerrel debütált a Vacusport!

2014. Sep. 17 23:56
Szeptember 23-án, a Magyar Sport Háza 4. emeleti tárgyalójában várják az érdeklõdõket

2014. Sep. 10 23:46
Szeptember 29., MOM Kulturális Központ

2014. Sep. 09 00:04
Szeptember 14-én a Kaszások szervezésében

2014. Aug. 26 14:02
1 kreditpont jár a részvételért

2014. Sep. 08 14:01
Szeptember 27-28., Pécs

2014. Aug. 15 10:01
Edzõi adatbázis elérése és egyéb tudnivalók

2014. Aug. 15 10:02
2014. augusztus 30-31

2014. Aug. 05 15:09
Békéscsaba, 2014. augusztus 08-09

2014. Aug. 05 21:53
A magyar-grúz Eb-selejtezõ elõtt lesz a kétnapos rendezvény

2014. Jul. 24 15:30
Idõpont: 2014. augusztus 2-3

2014. Jul. 08 16:05
Magyar edzõket is várnak a szervezõk

2014. Jul. 01 16:43
A Dávid Kornél Kosárlabda Akadémia szervezi az eseményt

2014. Jun. 30 12:38
A Rátgéber Akadémia szervezésében Baján

2014. Jun. 30 10:15

2014. Jun. 30 10:14

2014. Jun. 30 10:14

2014. Jun. 30 10:13

2014. Jun. 30 10:13

2014. Jun. 30 10:12

2014. Jun. 30 10:12

2014. Jun. 30 10:11

2014. Jun. 30 10:10

2014. Jun. 30 10:10

2014. Jun. 30 10:08

2014. Jun. 18 14:56
Július 20/21., POTE Csarnok

2014. Jun. 16 15:35
Sopron a következõ helyszín

2014. Jun. 13 13:55
A cikk a legkisebb kosárpalántákkal foglalkozó edzõknek, a kezdõ edzõknek és a testnevelõknek szól

2014. Jun. 13 12:02
2014. JÚLIUS 5, SZÉKESFEHÉRVÁR, VODAFONE SPORTCSARNOK

2014. Jun. 11 15:08
2014 FIBA U17 WORLD CHAMPIONSHIP FOR WOMEN

2014. Jun. 05 15:25
Tudnivalók a 2014-15-ös szezonnal kapcsolatban

2014. May. 27 21:53
Nagy érdeklõdés, magas színvonal

2014. May. 22 15:57
International Basketball Coaches Clinic ‘Giovanni Papini’

2014. May. 21 13:47
Megvannak a következõ idényre vonatkozó szabályok

2014. May. 19 10:24
A szombati részvételért 2 pont, a vasárnapi részvételért 1 pont jár.

2014. Jul. 14 12:16
International Coaching Clinic in Lithuania

2014. May. 12 17:12
A részvétel ingyenes, de elektronikus regisztrációhoz kötött

2014. May. 07 22:59
Az Edzõk publikáció között olvashatod

2014. May. 07 22:43
A szekszárdi beszámolót Magyar Gergely készítette

2014. May. 07 22:30
A marcali tábor beszámolóját Ferenczi Tamás készítette

2014. May. 07 22:28
SZAKMAI JELENTÉS a marcali táborról

2014. May. 07 22:23
A zalaegerszegi program összefoglalóját Gáll Tamás írta

2014. May. 07 22:13
A válogatott edzéseirõl és mérkõzéseirõl Horváth Imre írt beszámolót

2014. May. 07 16:55
A beszámolót Mészárosné Kovács Andrea írta

2014. May. 07 12:28
2014. május 23. péntek, Telki GLOBALL Sport & Wellness Hotel

2014. May. 04 01:29
Sportági kondícionálás

2014. May. 04 01:17
Fibaeurope coaching program

2014. Apr. 29 12:14
Leirás

2014. Apr. 29 11:59

2014. Mar. 03 02:40

2014. Mar. 03 02:37
A FIBAEUROPE szervezésében idén Prágában került sor arra a konferenciára, amelyen az európai kosárlabda utánpótlás helyzetérõl, problémáiról esett szó. Az idei évben elõször az U14-es korosztály mellett a Minikosárlabda is bekerült a programba.

2014. Mar. 03 02:04
Nagyon fontos és tervezhetõ taktikai problémákat értünk a speciális helyzetek kifejezés alatt.

2014. Jan. 16 01:57
Bert DeSalvo alapján: Nagy Ágoston

2014. Jan. 16 00:09

2014. Jan. 15 23:17
Megfontolandó tanácsok

2014. Jan. 14 00:11

2013. Dec. 10 01:44

2013. Dec. 10 00:34
Hogyan legyünk jobb csapat?

2013. Dec. 09 23:34
2013 vanderbilt elleni játék

2013. Nov. 17 23:25
Kosárlabda edzõk számára

2013. Nov. 17 22:34

2013. Nov. 08 11:17
Út az elitbe

2013. Nov. 08 10:29
Basket Clinic cikk

2013. Nov. 08 10:27
José Maria Buceta spanyol pszichológus és edzõ elõadása a 2011-es müncheni Get Together U14-es FIBA konferencián Szerzõ: Balogh Judit

2013. Nov. 08 10:22
Jótanácsok letámadáshoz - a denveri Metro State University edzõjétõl

Hírlevél





Támogatók