
Fordította: Szabó Zoltán Beszterce KK
Salgótarján
JÁTÉKOK ÉS FELADATOK ISKOLÁSOKNAK
Magazinunk e részét azoknak a testnevelőknek ajánljuk, akik tanítványaikkal meg szeretnék szerettetni a kosárlabdát úgy, hogy a gyerekek közben jól érezzék magukat, szórakozzanak, de egyszerre fizikailag is aktívak legyenek.
Egyszerű gyakorlatokat és játékokat mutatunk be, melyekben bárki részt vehet: fiúk, lányok egyaránt, kosarasok és azok is, akik még soha nem találkoztak a kosárlabdával.
1. 1-2-3
a. A gyakorlat leírása:
A tanár a gyerkeket párosával állítja össze, s páronként egy labdát oszt ki. Ezután el kell dönteni, hogy ki fog dobni először. A vetélkedő mehet egy kosárra, vagy akár egészpályára is. A játék lényege, hogy kosarat dobjunk úgy, hogy azt a társunk ne legyen képes megismételni. Tehát a kezdő játékos valahonnan dob. Ha bedobja a dobást, a társának kötelező ugyanonnan, ugyanúgy dobni. Ha a második játékos:
• kihagyja, kap egy rossz pontot: “1”
• bedobja, akkor az első játékosnak újra be kell dobni ugyanonnan, ugyanúgy.
Ha ez a dobás nem megy be, a második játékos új helyet választhat, és dobhat másképp. Ha valamelyik résztvevő játékos eléri a három rossz pontot, kiesik a versenyből. A nyertesekből új párok alakulnak, és addig megy a verseny, amíg csak egy nyertes marad (1. ábra).
2. Vedd el a labdát:
a. A gyakorlat leírása:
A feladat lényege, hogy az egyik játékos pattogtatja a labdát, miközben a labda nélküli társa megpróbálja elvenni azt.
Attól függően, hogy hány kosárlabdával rendelkezünk, a játékban legkevesebben négyen, de maximum tizenöten vehetnek részt. A tanár kirakja a labdákat a parkettára a hosszabbított büntetővonalra, s a gyerekek felállnak az alapvonal mögé.
A játékot így játszuk: ha négyen játszák, három labdát helyezünk a földre. A tanár jelzésére a játékosok gyorsan felveszik a labdákat, és elkezdik pattogtatni. Az a gyerek, aki labda nélkül maradt, megpróbálja megszerezni valamelyik társától a labdát.
A labdavezető játékosoknak kötelező a pályán belül maradni, és azon belül a pálya másik térfelére sem léphetnek át (kivéve ha nagyon sokan játszanak, akkor játszhatják egészpályán is).
Ha a labdavezető kivezeti a labdát a pályáról, elveszti a labdát, illetve ha elveszik tőle, akkor kiesett a versenyből, és futnia kell egy kört az oldalvonal mentén. A versenynek akkor van vége, ha már csak egy labdás maradt.
A testnevelő fontos, hogy ne engedje a faultokat, szabálytalanul nem érvényes labdát szerezni (2. Ábra).
Forrás:
FIBA ASSIST MAGAZINE | 01 2003 | PAGE 65
D.1
3. Labdaelütős játék:
a. A gyakorlat leírása:
Minden játékos labdát vezet, s közben próbálja a többi játékos labdáját elütni. Akinek elgurul a labdája, kiesik a játékból. A létszám csökkenésével folyamatosan szűkítsük a területet. Az utolsó két játékos a körön belül küzdjön egymás ellen. Aki utoljára bennmarad, az a nyertes.
4. Körgurítós:
a. A gyakorlat leírása:
A gyerekek kört alakítanak. Széles terpeszállásban úgy helyezkednek el, hogy a szomszédok lába összeérjen. A játékosok a kosárlabdát a körön belül összevissza gurítják. Minden játékosnak arra kell figyelnie, hogy a labda körön belül maradjon, azaz meg kell akadályoznia, hogy a labda a lábak között kiguruljon. Hibapontot kap az a játékos, aki a lába között kiengedi a labdát. Több labdával is játszható.
Fordította: Szabó Zoltán Beszterce KK Salgótarján