Felhasználónév: Jelszó:

Edzői oldal - Edzők publikációi

A LABDAVEZETÉS ELMÉLETE ÉS OKTATÁSA
Szerző: Balogh Judit
A cikk a legkisebb kosárpalántákkal foglalkozó edzőknek, a kezdő edzőknek és a testnevelőknek szól
A LABDAVEZETÉS ELMÉLETE ÉS OKTATÁSA     Szerző: Balogh Judit     A pályán haladni a szabályok szerint labdavezetéssel lehet, ezért ez a sportág egyik legfontosabb technikai eleme. A labdavezetés jelentősége posztonként eltérő, minél magasabb számú poszton játszik egy játékos, annál kevesebb labdavezetés jellemző rá. A labdavezetés állhat egy-két leütésből vagy folyamatos labdavezetésből, végrehajtható különböző sebességű haladással, vagy akár állóhelyben is, irányát tekintve előre, hátra, vagy oldalra. A labdavezetés különböző célokból történhet, ennek megfelelően változhat a technikája is.   A labdavezetés céljai: ·     előrehaladás a labdával (pl. labdafelhozatal) ·     kosárra törés ·     várakozás a társak mozgására ·     szabadulás a védőtől (pl. lepattanó után) ·     passzolási szög javítása (pl. bejátszás a centernek) ·     labdatartás játékrész végén ·     menekülés a csapdából (hátrafele labdavezetéssel) ·     helycsere, pozíciócsere (pl. ha nem lehet a szárnyra játszani a labdát) ·     lendületszerzés (pl. centermozgásoknál)   Alapszabály, hogy addig nem szabad befejezni a labdavezetést, amíg nem tudjuk, mit kezdünk a labdával.   A labdafogáshoz hasonlóan a labdavezetés is az ujjakkal és az ujjpárnákkal történik, a tenyér nem ér a labdához. Az ujjak kényelmesen nyitottak, a labda leütésekor a könyök és a csukló végzi a munkát. A könyök nyújtásának és a csukló hajlításának mértéke függ a labdavezetés fajtájától, magasságától és erősségétől. A labda érintése a labda külső oldalán történik, a labdát kívülről befele borítva ütjük le. A labda lefele tartó mozgását a kéz hosszan kíséri, a visszapattanásnál korán „fogadja” és kontroll alatt tartja. Minél közelebb van a védő, annál mélyebb és gyorsabb a labdavezetés, tehát a labda annál rövidebb ideig van kontroll nélkül. Labdavezetés közben a fej fent van, a labdát nem nézzük. Agresszív védővel szemben a labdát a másik karral fedezni kell, vagyis az alkart hajlított könyökkel nagyjából derékmagasságban a védő felé kell tartani. A labdát a védőtől távolabbi kézzel kell vezetni, védő nélkül a pálya tengelyétől (a két gyűrűt összekötő képzeletbeli vonal) vagy a gyűrűtől távolabbi kézzel.   A labdavezetés fajtája a céloktól, a védőtől és a játékhelyzettől függően változik. A különböző fajták mindegyikét gyakoroltatni kell, kezdetben egyszerű feladatokkal, később játékhelyzetekbe ágyazva.   A labdavezetés fajtái: ·     Gyors labdavezetés: magas labdavezetés a labdát a test előtt, hosszan előrenyomva vezetve, a labda akár vállmagasságig is felpattanhat. A játékos két leütés között több lépést, akár négyet-ötöt is megtesz. Akkor használjuk, ha nincs védő a közelben, pl. labdafelhozatalnál, vagy indításnál, mivel gyors előrehaladást tesz lehetővé. ·     Haladással védő mellett: a labdát a védőtől távolabbi oldalon előre tolva vezetjük, a labda kevésbé magasra pattan, mint a gyors labdavezetésnél, vagyis a játékos két leütés között kevesebbet lép. ·     Haladással, szemben álló védővel szemben: a labdát a játékos valamelyik oldalán vezeti, gyors, mély leütésekkel, készen a cselezésre. ·     Védő ellen állóhelyben: a labdát úgy fedezzük, hogy a testet a védő és a labda közé helyezzük. ·     Hátrafele: hátrafele oldalazva a labdát a testtel fedezve. ·     Háttal (centerposzton): lassú befele „tolatás” teljesen háttal vagy féloldalt, a labdát a test előtt, vagy a védőtől távolabbi oldalon vezetve. ·     Power dribble: általában centerposzton alkalmazott egy gyors, erőteljes leütés a gyűrű felé szemben, vagy háttal.   A labdavezetésre vonatkozó szabályok: ·     a labdát labdavezetés közben egy időben csak egy kézzel szabad érinteni ·     két leütés között bármennyit lehet lépni ·     a labdát labdavezetés közben alulról érinteni nem szabad (borítás) ·     befejezett labdavezetés után nem lehet újra leütni a labdát (kétszer indulás)   Nagyon fontos, hogy a labdavezetés minden fajtáját MINDKÉT KÉZZEL egyformán kell gyakorolni. Az oktatás során kerüljük az „ügyesebbik kéz” és az „ügyetlenebbik kéz” kifejezéseket, mivel mindkét kézzel gyakoroltatunk, elegendő a „bal” és „jobb” kéz. Ha mindenáron meg akarjuk nevezni, szerencsésebb a „domináns” és „nem domináns” kifejezések használata. Ha a gyerekek már kicsit gyakorlottabbak, követeljük meg a fej felemelését, vagy adjunk olyan feladatot, hogy ez megtörténjen, labdavezetés közben pl. számolják meg a bordásfalakat, mutassunk nekik számokat, amit hangosan mondaniuk kell, figyeljék a társukat, stb.   Labdavezetés közben gyakran váltunk ritmust és irányt, ami kézváltással is jár, ezért ezeket is gyakorolni kell már a kezdetektől, hogy játékosaink labdabiztosak legyenek. A következőkben a leggyakoribb kézváltások és labdavezetési cselek szerepelnek.   Kézváltással: ·     test előtti kézváltás (crossover) ·     hát mögötti kézváltás ·     láb közötti kézváltás ·     lefordulás   Kézváltás nélkül: ·     be-ki csel (in and out): irányváltás cselezése testcsellel ·     hezitáláscsel: megállás cselezése lassítással, a fej és a törzs felemelésével ·     leforduláscsel: lefordulás cselezése a törzs és a fej hátrafordításával   Ezeket a kézváltásokat és cseleket persze kombinálni is lehet, egymás után többet is össze lehet kötni. Fontos, hogy ha az alaptechnika elsajátítása után játékhelyzetben gyakoroltassunk, hogy a játékosok a helyzetnek megfelelő technikát alkalmazzák.   AZ OKTATÁS MENETE   1.     Labdavezetés helyben 2.     Labdavezetés haladással (járás közben, egyenes vonalú futással, fokozatosan növekvő sebességgel) 3.     Labdavezetés futás közben irány-, ritmus- és kézváltással 4.     Labdavezetés két labdával 5.     Labdavezetés védővel   Az oktatás során az egyszerű feladatoktól haladjunk a bonyolultabbak és összetettebbek felé, az egyéni gyakorlástól a páros és a csoportos gyakorlásig. Ha az egyes elemeket a játékosok már elsajátították, követeljük meg a nagy sebességet, vonjuk el a figyelmüket a labdavezetésről és teremtsünk egyszerű játékhelyzeteket. A játékhelyzetekben hagyjuk őket kísérletezni, utána beszéljük meg a tapasztalatokat és adjunk tanácsokat a helyes döntések meghozatalára.   GYAKORLATOK   Helyben: ·     labdavezetés mélyen, magasan ·     guggolásban, térdelésben, törökülésben a test mellett, és a test előtt egyik oldalról a másikra kézváltással ·     nyújtott ülésben egy-két leütés az egyik oldalon, a lábak felett átütés a másik oldalra, kézváltás, egy-két leütés a másik oldalon ·     terpeszülésben labdavezetés egyik oldalról a másikra, átütés a lábak felett kézváltással ·     labdavezetés hasonfekvésben, hanyattfekvésben, fekvőtámaszban, térdelőtámaszban ·     labdavezetés egy láb körül egy kézzel ·     labdavezetés két láb körül kézváltással ·     terpeszállásban labdavezetés nyolcas alakban a lábak között sok kis leütéssel ·     labdavezetés test mellett előre/hátra egy kézzel ·     labdavezetés a test előtt jobbra-balra egy kézzel ·     test előtt egyik kézből a másikba ·     egy-két leütés az egyik oldalon, kézváltás test előtt, egy-két leütés a másik oldalon ·     harántterpeszben láb között átütés egyik kézből a másikba ·     harántterpeszben egy-két leütés az egyik oldalon, átütés a két láb között, kézváltás, egy-két leütés a másik oldalon   A gyakorlatok egy része helyben futás, vagy szökdelés közben is végrehajtható.   Haladással A gyakorlatokat először járásban, utána lassú futással, végül lendületes futással hajtassuk végre. Célszerű az alapvonalak vagy az oldalvonalak között dolgozni.   ·      labdavezetés egyenes vonalban odafele egyik, visszafele a másik kézzel ·      labdavezetés hátrafele haladással odafele egyik, visszafele a másik kézzel ·      labdavezetés oda-vissza arciránytartással mindkét kézzel ·      labdavezetés sípszóra kézváltás (test előtt, láb között) ·      labdavezetés, sípszóra 180 fokos fordulat ·      labdavezetés oldalazással odafele egyik, visszafele a másik kézzel ·      labdavezetés váltott kézzel, test előtti kézváltással ·      két leütés jobb kézzel, test előtti kézváltás, két leütés bal kézzel ·      két leütés jobb kézzel, kézváltás átütéssel a két láb között, két leütés bal kézzel   Irány- és kézváltással ·      szlalom labdavezetés bóják között ·      szlalom labdavezetés hátrafele ·      labdavezetés cikk-cakk vonalban kirakott bóják között ·      ingafutás vonalak között, az irányváltás után kézváltással   A szlalom labdavezetésnél ügyeljünk arra, hogy a labdavezetés mindig a bójától távolabbi kézzel történjen, a két bója között kézváltással.   Két labdával állóhelyben ·      labdavezetés egy ütemben (mindkettő egyszerre pattan) ·      labdavezetés váltva (a két labda felváltva pattan) ·      labdavezetés két labdával magasan, mélyen (egy ütemben vagy felváltva) ·      labdavezetés az egyik labdával magasan, a másikkal mélyen ·      labdavezetés törzsfordítással az egyik oldalon, majd a másik oldalon ·      labdavezetés közben a labdák megcserélése test előtt   Két labdával haladással ·     labdavezetés a két labdával egy ütemben (mindkettő egyszerre pattan) ·     labdavezetés váltva (a két labda felváltva pattan) ·     labdavezetés két labdával magasan, mélyen (egy ütemben vagy felváltva) ·     labdavezetés az egyik labdával magasan, a másikkal mélyen ·     egyik labdával labdavezetés, a másikkal gurítás ·     egyik kézzel labdavezetés, a másikkal a labda folyamatos feldobálása   Párban ·      A pár két tagja egymás mellett áll. Mindketten külső kezükkel vezetik a labdát, két leütés után, amíg a labda levegőben van, helyet cserélnek, és a másik labdát vezetik tovább. Folyamatosan ismételve. ·      Utánzás: a párok egymással szemben helyezkednek el, mindenkinél labda van. A pár egyik tagja különböző labdavezetési feladatokat hajt végre, a másik tükörben utánozza. Szerepcserével is. ·      A párok megfogják egymás kezét, mindenkinél labda van. A labdát a külső kezükkel vezetik, a pályán szabadon, vagy meghatározott útvonalon haladnak. ·      Utánzás: a pár két tagja egymás mögött helyezkedik el, mindketten labdával. A hátul lévő társ utánozza az elsőt, aki bármilyen irányba bárhogy haladhat miközben különböző labdavezetési és labdakezelési feladatokat hajt végre (pl. leül, feláll, szökdel, hátrafele fut, átveszi a lábai között a labdát, kezet vált, stb.). ·      A párok egymással szemben állnak, mindenkinél labda van. Labdavezetés közben megpróbálják elütni a társuk labdáját, de csak kis területen mozoghatnak (kb. 2x2 méteren). ·      A párok egymással szemben, a felezővonal két oldalán, a vonaltól 1-1 méterre állnak fel, mindenkinél labda van. Az egyik sor lesz a támadó, a másik a védő, a támadók megpróbálnak átjutni a velük szemben lévő alapvonalra anélkül, hogy a velük szemben álló védő (aki szintén labdát vezet) megérintené. A védők csak a velük szemben lévő támadót akadályozhatják. Ha a védő elveszíti a labdáját, nem érintheti meg a támadót.   Játékok ·      Fogójátékok -       Vonalfogó labdavezetéssel: csak a pálya vonalain lehet haladni (egy vagy több fogó, a fogók labdával, vagy anélkül). -       Halászjáték: egy játékos (a fogó) a félpályán, a többiek az egyik alapvonalon felállnak labdával. Az alapvonalon állók átvezetik a labdát a túlsó alapvonalra, akit a fogó megfog, az csatlakozik hozzá, szintén fogó lesz. -       Páros fogó: a párok mindkét tagjánál labda van, kivéve a fogópárt, náluk csak egy labda van. A párok megfogják egymás kezét, a labdát a külső kezükkel vezetik. A fogópár megpróbál megfogni egy párt, csak az foghatja meg, akinél nincs labda. A megfogott pár átadja az egyik labdáját és fogó lesz. -       A párok egymással szemben, a felezővonal két oldalán, a vonaltól 1-1 méterre állnak fel, mindenkinél labda van. Az edző az oldalvonalon a pályán kívül helyezkedik el. Hirtelen valamelyik karját oldalra emeli, az a sor lesz a menekülő, a másik sor az üldöző. Az üldözők csak a velük szemben lévő menekülőt üldözhetik. A menekülőknek anélkül kell a közelebbi alapvonalat elérniük, hogy az üldözőjük megérintené. ·     A játékosokat két csoportra osztjuk, mindenkinél labda van. A pálya közepén 4 bójával egy területet jelölünk ki, az egyik csapat a bójákon belül, a másik kívül helyezkedik el. Mindenki labdát vezet, jelre a belül lévő csapat megpróbál bejutni valamelyik büntetőterületen belülre anélkül, hogy a kívül lévő csapat valamelyik tagja megérintené. Utána szerepcserével. Az a csapat győz, amelyiknek több tagja jut be a büntetőterületre. ·      A csoportot két csapatra osztjuk, az egyik csapat minden tagjánál labda van. A labda nélküli csapat feladata, hogy minden labdástól minél hamarabb elvegye a labdát. Akitől elvették, kiáll. Utána szerepcserével, az a csapat győz, aki rövidebb idő alatt megoldja a feladatot. ·      Váltóversenyek különböző labdavezetési feladatokkal.  


Korábbi cikkek
2016. Jan. 05 11:58
Csapatvédekezésrõl néhány fontos tényezõ és miért is jó, ha van egy csapatnak a repertoárjában egy eltérõ védekezése.

2015. Jul. 27 00:45
Szabó Zoltán Beszterce KK Salgótarján

2014. Nov. 13 00:56
Elkezdõdött a hazai kosárlabdázásban tevékenykedõ edzõk publikációinak feltöltése a coaching oldalra

2014. Nov. 13 00:50
A csapatjátékok esetében a tanulmányok fõként a következõ aspektusokra koncentrálnak: antropometrikus tényezõk, fiziológiai képességek, motorikus kontroll és biomechanika, észlelési és látási készség, taktikai intelligencia

2014. Nov. 13 00:37
Giannis Sfairopoulos szerint: A gyõztes mentalitás fontossága napjainkban sokkal fontosabb, mint a korábbi években, mivel a csapatokon nagyon komoly eredménykényszer van már a szezon elején is.

2014. Nov. 13 00:37
Giannis Sfairopoulos szerint: A gyõztes mentalitás fontossága napjainkban sokkal fontosabb, mint a korábbi években, mivel a csapatokon nagyon komoly eredménykényszer van már a szezon elején is.

2014. Nov. 13 00:30
A mai kosárlabdázásban nagy szerepe van a kreativitásnak és ezt fejleszteni kell a játékosokban

2014. Nov. 13 00:24
"...mi is az a helyes dobótechnika?..."

2014. Nov. 13 00:19
A labdavezetés a labdával való elõrehaladás szabályokban meghatározott egyetlen lehetõsége a mérkõzés során, így ennek minél magasabb szintû megtanítása minden utánpótlás edzõ egyik legfontosabb feladata.

2014. May. 18 23:28
Az 1980-as években a Loughborough egyetemen Rod Thorpe és munkatársai új módszert fejlesztettek ki a sportjátékok iskolai oktatására- errõl ír Balogh Judit

2014. May. 07 22:43
A szekszárdi beszámolót Magyar Gergely készítette

2014. May. 07 22:30
A marcali tábor beszámolóját Ferenczi Tamás készítette

2014. May. 07 22:28
SZAKMAI JELENTÉS a marcali táborról

2014. May. 07 22:23
A zalaegerszegi program összefoglalóját Gáll Tamás írta

2014. May. 07 22:13
A válogatott edzéseirõl és mérkõzéseirõl Horváth Imre írt beszámolót

2014. May. 07 16:55
A beszámolót Mészárosné Kovács Andrea írta

2014. Mar. 03 02:37
A FIBAEUROPE szervezésében idén Prágában került sor arra a konferenciára, amelyen az európai kosárlabda utánpótlás helyzetérõl, problémáiról esett szó. Az idei évben elõször az U14-es korosztály mellett a Minikosárlabda is bekerült a programba.

2013. Nov. 17 23:25
Kosárlabda edzõk számára

2013. Nov. 08 11:17
Út az elitbe

2013. Nov. 08 10:27
José Maria Buceta spanyol pszichológus és edzõ elõadása a 2011-es müncheni Get Together U14-es FIBA konferencián Szerzõ: Balogh Judit

Hírlevél





Támogatók